Sociální sítě

Motorismus

Kopírováním k totálnímu propadáku. Bohatý Mexičan Héctor Rebaque si úspěch ve formuli 1 nekoupil


Dnes se ve formuli 1 každé kopírování techniky přísně kontroluje a trestá. Mexičan Héctor Rebaque, jenž v pátek oslavil 65. narozeniny, a jeho příběh z roku 1979 jsou ale jasným důkazem toho, že ani kopie vítězného monopostu nemusí vést ve světě Grand Prix k úspěchu.

Mexičan Sergio Pérez si loni dojel pro své premiérové vítězství ve formuli 1 ve voze týmu Racing Point potrestaného za plagiátorství úspěšného Mercedesu. Přitom o 41 let dříve jeho krajan Héctor Rebaque startoval ve formuli, která byla bezelstnou kopií dvou jiných úspěšných speciálů.

Nikdo se tomu tehdy nedivil, o protestech ani nemluvě. Možná proto, že Rebaque HR100 byl totální propadák…

Rebaque, syn úspěšného developera a architekta, se narodil 5. února 1956 v mexickém hlavním městě. Měl rychlost v krvi, protože otec Héctor starší závodil na okruzích i v automobilových soutěžích. Po ukončení kariéry založil Team Rebaque, který dláždil jeho synovi cestu na výsluní.

Raketová cesta do formule 1

Héctor junior na okruzích debutoval v 15 letech a už o rok později se zúčastnil dvanáctihodinovky v Sebringu. V osmnácti se po boku krajanů Guillerma Rojase a Freddyho van Beurena objevil dokonce ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Jenže jejich Porsche 911 vydrželo pouhých 46 kol.

To všechno byla pouhá předehra k velkému debutu. Bohatý mexický synek zaujal Alexandera Fermor-Hesketha, třetího barona z Heskethu. Britský šlechtic v ekonomické tísni, který předtím do světa formule 1 zavedl VIP stany se šampaňskými a opulentními hostinami, pro něj v roce 1977 připravil v šesti Velkých cenách třetí monopost.

Mladý Mexičan se v podprůměrné formuli kvalifikoval jen jednou a na Hockenheimringu ho pak stejně zradil motor. Další rok se proto vrátil pod hlavičku Teamu Rebaque. Podle hesla „pro nás je dobré jen to nejlepší“ si stáj pořídila Losus 78, s nímž na konci sezony slavil Mario Andretti titul.

Jenže co dokázal ostřílený Američan bravurně zvládat, s tím měl málo zkušený pilot z Mexika plné ruce práce. Několikrát vypadl už v páteční předkvalifikaci, která prosévala v té době velmi početné závodní pole před samotným bojem o účast ve Velké ceně.

Nejsvětlejším bodem bylo šesté místo v GP Německa a s ním spojený jediný bod. Ten Rebaqua nasměroval na konečné 19. místo ročníku 1978.

Mexičané se nevzdali, v následující sezoně si od Lotusu pořídili jejich nový typ 79. S ním se sice Héctor junior pravidelně kvalifikoval do Grand Prix, jenže na body ne a ne dosáhnout.

Kus z Lotusu a tu něco z Williamsu

Team Rebaque proto požádal o pomoc zkušeného Američana Rogera Penskeho. Zadání bylo asi takové: Postavte nám skvělý vůz a nemusí být vůbec originální. Načež Penskeho lidé v dílnách na britské základně v Poole vyrobili formuli, která by dnes nesměla ani vystrčit přední spoiler z boxů.

Konstruktéři Geoff Ferris a John Barnard se více než inspirovali dvěma speciály, které podle nich ztělesňovali to nejlepší z tehdejší techniky F1. Šasi byl v podstatě „obšlehnutý“ Lotus 79, k němuž přisadili bočnice z Williamsu FW07.

Naroubováním bočnic z Williamsu FW07 (vpravo nahoře) na Lotus 79 (vlevo nahoře) vznikl nový monopost Rebaque HR100 (dole). | Foto: Koláž: Aktuálně.cz

Monopost vypadal pěkně, ale výsledky na dráze byly tristní. Už premiéra ve Velké ceně Itálie ovšem dopadla fiaskem. Rebaque skončil v kvalifikaci daleko poslední, od postupu ho dělilo více než 3,5 vteřiny.

V Montrealu se sice do závodu dostal, avšak na ostrově Notre-Dame musel po absolvování 26 kol odstoupit kvůli poruše na šasi. Neslavnou éru kopie označené jako Rebaque HR100 ukončila další nezvládnutá kvalifikace, tentokrát v americkém Watkins Glen.

Body s Brabhamem a konečně vítězství

Po epizodě s nevydařeným plagiátem přišly pro Héctora Rebaqua paradoxně nejlepší chvíle jeho kariéry. Po ladem ležících mexických dolarech sáhl Bernie Eccleslone, Rebaque v půlce sezony vyměnil v kokpitu Brabhamu brazilského pilota Ricarda Zunina.

Po boku obhájce titulu Nelson Piquet vydržel až do konce ročníku 1981. V něm získal 11 bodů a skončil celkově desátý. S nejlepším výkonem kariéry se rodák z Mexico City s formulí 1 rozloučil, načež zamířil do americké formulové série CART.

Právě zde, na okruhu Road America, se v září 1982 dočkal svého jediného velkého triumfu. Sezonu v barvách týmu Forsythe Racing zakončil konečnou 15. příčkou. Tím se také ukončila profesionální kariéra mexického pilota.

Rebaque se vydal ve stopách otce, věnuje se architektuře a developerství. Na závodění ale úplně nezanevřel. Monopost Rebaque HR100 dodnes zdobí jeho rezidenci.



Zdroj příspěvku

Další příspěvky z rubriky Motorismus