Sociální sítě

Motorismus

Konec rekordních zastávek v boxech formule 1. Byly prý rychlejší než lidské schopnosti


Strategie zastávek v boxech patří v současné formuli 1 k těm nejdůležitějším. Mechanici mají ale podle kontroverzního nařízení Mezinárodní automobilové federace FIA při výměně kol zvolnit.

Sundat čtyři kola, dát je stranou, vzít čtyři nová a ta nasadit – to vše pod dvě vteřiny? Zní to jako sci-fi, ale taková je realita současné formule 1.

Red Bullu se to letos povedlo nejrychleji za 1,93 sekundy v úvodním podniku sezony v Sáchiru. Stejnému týmu patří i absolutní rekord: 1,82 ve Velké ceně Brazílie 2019.

Mechanici mají během desítek hodin tréninků pohyby strojově nacvičené, všichni dostali přesně určené místo a vědí, že byť jen malinká chyba může pilotovi zkazit celý závod. Zmiňovaný Red Bull považuje rychlost svých „pitstopů“ za jednu ze zbraní v boji o titul s Mercedesem.

Jenže bleskové výměny kol v depu Grand Prix jsou zástupcům FIA podezřelé a po letní pauze – počínaje Maďarskem – by měly trvat déle. Zdůvodňují to obavou o bezpečnost, protože přílišný spěch může vést k tomu, že na trať se vydá monopost se špatně upevněným kolem.

Techničtí komisaři se podívají „na zoubek“ dodržování pravidla o tom, že při uvolňování nebo dotahování matic kol se smí používat nástroje poháněné jen kompresorem nebo kapalným dusíkem.

Dále se bude kontrolovat, jestli jsou jednotlivé úkony prováděny v čase, který je lidský jedinec vůbec schopný zvládnout. FIA už přichází s limity podobnými hranicím pro ulité starty v atletice. Tak třeba mezi utažením matice a signálem k odjezdu z boxového stání musí uplynout minimálně 0,2 vteřiny.

Mechanici týmu F1 Alfa Romeo | Foto: Alfa Romeo Racing Orlen

Jestli za rychlejší zastávku v boxech, než jaká by odpovídala „lidským možnostem“, začnou padat tresty, zatím není jasné.

I když se FIA zaklíná bezpečností, od řady týmů přicházejí negativní reakce. „Myslím si, že šéfovat formuli 1 příkazy uprostřed sezony není ta správná cesta. Na přípravu na takové změny máme zimní přestávku,“ zlobil se šéf týmu Alfa Romeo Frederic Vasseur.

Nadšeni nejsou ani u Red Bullu. „Přitvrzení ze strany FIA může zastávky v depu paradoxně udělat nebezpečnější. Formule 1 vždycky stavěla na inovaci a soutěživosti. Vidět zastávky v depu pod dvě vteřiny je toho důkazem. Měli by nás v tom podporovat, ne nám bránit,“ rozohnil se šéf stáje Red Bull Racing Christian Horner.

Nejrychlejší zastávky v boxech – sezona 2021

1. Red Bull – Verstappen – Bahrajn 1,93
2. Red Bull – Verstappen – Ázerbájdžán 1,98
3. Red Bull – Verstappen – Portimao 1,98
4. Red Bull – Perez – Bahrajn 2,00
5. Red Bull – Verstappen – Monako 2,02
6. Red Bull – Perez – Francie 2,04
7. Aston Martin – Stroll – Portimao 2,08
8. Williams – Russell – Ázerbájdžán 2,13
9. Alfa Romeo – Räikkönen – Ázerbájdžán 2,13
10. Aston Martin – Stroll – Španělsko 2,16



Zdroj příspěvku

Další příspěvky z rubriky Motorismus